|
|
PODIUMVLEESLaten we doen alsof dit het theater is - je weet wel: die sector die tegenwoordig bekend staat om seksueel machtsmisbruik en grensoverschrijdend gedrag. En laten we doen alsof dit het verleden is - je weet wel: die tijd waarin men fouten maakte waar we van hebben kunnen leren. Dit theater is niet zomaar een theater. Dit is Kings Company, het theater waar Shakespeare himself ooit nog heeft gewerkt. En dit verleden is niet zomaar een verleden. Dit is 1669. Er heeft zojuist een baanbrekende revolutie plaatsgevonden. Voor het eerst in de geschiedenis is het vrouwen wettelijk toegestaan om op het toneel te verschijnen en te acteren en zingen. Tot voor kort werden vrouwenrollen altijd gespeeld door mannen. Door mannen in vrouwenkostuum. Door mannen die bepaalden hoe vrouwen geportretteerd moeten worden. Door mannen die een duidelijk beeld hadden van hoe vrouwen eruit moeten zien; hoe ze zich moeten gedragen; hoe ze moeten praten - en dat allemaal voor een welwillend publiek dat voornamelijk ook uit mannen bestond. Podiumvlees is een fragmentarische, absurdistische voorstelling waarin we 5 actrices volgen tijdens hun werkzaamheden bij Kings Company anno 1669, zowel op toneel als in de kleedkamer. We zien hoe ze, als vrouw en als professional, een plek proberen te bemachtigen in een tijd die nog niet klaar voor hen is - een tijd waarin vrouwen in de schijnwerpers enkel worden gezien als een publiekelijk pleziertje voor mannen; waarin de norm voor schoonheid en vrouwelijkheid door mannen is opgelegd; waarin ze als vrouw niet meer zijn dan een door mannen bedacht object. Onbewust zijn deze vrouwen pioniers. Onbewust zijn ze een boegbeeld voor alle vrouwen die nog zullen volgen tussen 1669 en nu - niet alleen in het theater, maar ook in films, muziek, mode of reclame. Onbewust vechten ze aan de frontlinie in een strijd die wellicht nog heel lang kan gaan duren. Maar dat gevecht gaat hen niet altijd even goed af. |
|