|
GEWOON |
SYNOPSIS
Na het overlijden van Jane vindt Liv een dagboek. Deze muzikale voorstelling volgt Liv, die gedurende het lezen van dit dagboek van Jane geconfronteerd wordt met de vraag hoe goed ze Jane eigenlijk kende. Een voorstelling over onvoorwaardelijke liefde. Over de keuze tussen zwijgen of spreken. Over het altijd maar bezig zijn met zwart, en niet met wit.
"Ik ben dus ziek. Eigenlijk haat ik mensen die over ziektes praten. Het is een ziekte, om altijd maar over je ziekte te willen praten." JANE "Zonder te zeggen gewoon weg. Ik heb de verwarming ook niet meer aan gedaan en de keukenvloer is alleen nog maar zwart. Ik heb gedanst. Althans ik heb het geprobeerd. In de hoop dat je er zou zijn, maar je was er niet. Wit - zwart- zwart - wit. Zwart - zwart." LIV |
HET HUIS VAN
BERNARDA ALBA HELAAS DOOR COVID 19 HEEFT HENK NIET KUNNEN SPELEN. TOCH LATEN WE JULLIE GRAAG ZIEN WAAR WE TOEN MEE BEZIG WAREN. HENK SPEELT (NIET) 'HET HUIS VAN BERNARDA ALBA' (1946). |
HENK
|
HENK SPEELDE NIET HET HUIS VAN BERNARDA ALBA - VANWEGE HET CORONA VIRUS NIET GESPEELD
Op de hoogte blijven? Meld je aan voor de nieuwsbrief! |
PODIUMVLEESDit theater is niet zomaar een theater. Dit is Kings Company, het theater waar Shakespeare himself ooit nog heeft gewerkt. En dit verleden is niet zomaar een verleden. Dit is 1669. Er heeft zojuist een baanbrekende revolutie plaatsgevonden. Voor het eerst in de geschiedenis is het vrouwen wettelijk toegestaan om op het toneel te verschijnen en te acteren en zingen. Tot voor kort werden vrouwenrollen altijd gespeeld door mannen. Door mannen in vrouwenkostuum. Door mannen die bepaalden hoe vrouwen geportretteerd moeten worden. Door mannen die een duidelijk beeld hadden van hoe vrouwen eruit moeten zien; hoe ze zich moeten gedragen; hoe ze moeten praten - en dat allemaal voor een welwillend publiek dat voornamelijk ook uit mannen bestond. Podiumvlees is een fragmentarische, absurdistische voorstelling waarin we 5 actrices volgen tijdens hun werkzaamheden bij Kings Company anno 1669, zowel op toneel als in de kleedkamer. We zien hoe ze, als vrouw en als professional, een plek proberen te bemachtigen in een tijd die nog niet klaar voor hen is - een tijd waarin vrouwen in de schijnwerpers enkel worden gezien als een publiekelijk pleziertje voor mannen; waarin de norm voor schoonheid en vrouwelijkheid door mannen is opgelegd; waarin ze als vrouw niet meer zijn dan een door mannen bedacht object. |
HENK SPEELDE |
TEKST April de Angelis REGIE Gary Blufpand SPEL Justus Hamann, Elieske Kallenberg, Eline Kranendonk, Lili Pondman, Rik Tonino, Annemarij Wams & Sabine van der Wolk MUZIKALE LEIDING EN ZANGCOACHING Anne Aerts MUZIEK ARRANGEMENTEN EN MUZIKALE BEGELEIDING Rik Tonino DRAMATURGIE Danielle Ludwig DECOR C. Kranendonk BV & Justus Hamann PERSBEELD EN VIDEOBEELDEN Mark van Welzenis TECHNIEK Merle van der Steen PLAYBILL Anne Versteeg |